zaterdag 5 januari 2008

Tandheelkundige Tariefstructuur
De Nationale Zorgautoriteit (NZA) is bezig met een door de overheid gewenste nieuwe tariefstructuur voor de totale mondzorg. Uitgangspunt: gelijke prestaties kennen maar één tarief, ongeacht de zorgverlener. De NM zet daar de nodige kanttekeningen bij.Het is veel te kort door de bocht om bij één tarief per prestatie meteen te stellen dat het tarief van een behandeling/verrichting op het niveau van de laagst geschoolde zorgverlener komt. Deze moet dan namelijk wel beschikbaar zijn. Ook is de definitie van een behandeling lang niet altijd eenvoudig. Neem nu de vulling. Het is lastig om daarvan te definiëren welke ingreep wel en welke niet kan worden gedelegeerd. De NMT vindt dat in de tariefdiscussie moet worden gewaarborgd dat de zorg voor de consument toegankelijk blijft, de kosten worden vergoed en er een adequate beloning voor de tandarts is geregeld.

Verrichtingensysteem op basis van afzonderlijke prestaties
De NZA vindt ook dat zorg kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar moet zijn. Dat is duidelijk een breder perspectief dan prijs alleen. De NMT zet in op een verrichtingensysteem, waarin alle prestaties die los van elkaar worden uitgevoerd ook apart worden beschreven en getarifeerd. Complicerende factoren, of extra wensen, kan de tandarts door middel van toeslagen in rekening brengen. Met het endodontologiehoofdstuk hebben we wat dat betreft goede ervaringen. Aan de wortelkanaalbehandeling op macroniveau wordt minder uitgegeven, de behandeling is wel intensiever en dus duurder geworden.

Experimenteren met vrije prijsvorming
Aan de hand van experimenten wil de NMT ervoor zorgen dat vrije prijsvorming voor onderdelen van de zorg voordelen kan opleveren voor zowel tandartsen als patiënten. Met name voor onderdelen met voldoende aanbod, zoals orthodontie bij volwassenen en cosmetische tandheelkunde. Het worden spannende jaren voor de beroepsgroep, waarbij wij tot het uiterste gaan om de belangen van de tandheelkunde veilig te stellen. Daarbij gaan we steeds uit van de patiënt en de kwaliteit van de geleverde zorg.

Geen opmerkingen: