vrijdag 9 december 2011

misleidende verzekeraars

De verzekeraars zijn lekker bezig met hun marketing machine.
Terwijl ze geen idee hebben van wat marktconform zal zijn, sloven ze zich al uit hun het aanbieden van contracten die voor een belangrijk deel van de tandartsen niet haalbaar zullen zijn.
Een witte vulling voor het gemiddelde tarief van amalgaam en composiet, is niet echt realistisch.
De contracten voor de basis worden vaak gekoppeld aan onrealistische verplichtingen voor de vrije -aanvullende- verzekeringen.
Erger nog bij de consument wordt  vaak het onterechte beeld geschetst dat de vergoeding iets te maken heeft met een "marktconform" of zelfs "gebruikelijk" tarief.  Zie bijvoorbeeld:
http://www.cz.nl/consument/vergoedingen/orthodontie/orthodontie-tot-22-jaar

Moeten verzekeraars zich dan niet transparant opstellen? En eerlijk zeggen dat hun vergoedingen zijn gebaseerd op eigen aannames zonder inflatie etc. Dat patienten iets moeten bij betalen buiten de basisverzekering kan ik me levendig voorstellen. Sterker nog het lijkt me gezond dat een patient zich bewust is van tariefsverschillen en dit merkt. Maar laten verzekeraars dan ook eerlijk communiceren dat hun gemiddelden niet hetzelfde is als gebruikelijk.

Geen opmerkingen: