Vorige week was ik bij het jaarlijks congres van de British Dental Association. Goed georganiseerd, leuke sprekers. Dat het in de UK er behoorlijk anders aan toe gaat, is bekend. Er worden veel flauwe grappen gemaakt over de kwaliteit van de NHS. Laast nog bij het congres van de kindertandheelkunde waarbij de britse spreker die stelde dat er geen verschil is in pijn beleving tussen onbehandelde en behandelde kinderen. De daarop volgende eveneens britse vertelde dat dit soort onderzoeken een stuk lichaamsvreemd materiaal in een kies van NHS kind soms verwarren met een deugdelijke restauratie.
Maar goed. Wat echt opviel, was het aantal stands van advocaten en klachtenafhandelaars. De gemiddelde Britse tandarts betaalt 500 pound voor zo'n klachtenregeling en dat is zelfs met de daling van het pond wel heel veel meer dan de 50 euro die zijn Nederlandse collega daarvoor neerlegt. Het systeem is wel strakker afgesteld dan in Nederland. Er wordt beter gekeken naar de termijnen waarin een tandarts moet reageren, en daar wordt hij ook actief bij geholpen.
Maar toch. Klagen is in de UK een stuk normaler dan in Nederland.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten